De chaos van Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lex Westelaken - WaarBenJij.nu De chaos van Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lex Westelaken - WaarBenJij.nu

De chaos van Hanoi

Door: Lex van de Westelaken

Blijf op de hoogte en volg Lex

10 Januari 2013 | Vietnam, Hanoi

Goedemiddag allemaal.

Het is hier voor mijn gevoel echt ijskoud (8 graden), dus ik ben blij als ik volgende week weer lekker in Bangkok ben met een graadje of 30!

De stad Hue vond ik wat tegenvallen, al denk ik zelf dat de reden vooral was dat het vies weer was, regen en koud, en dat je daardoor wat minder zin hebt om de hele dag rond de stad te gaan kijken. De kamer in Hue was echt prima, voor 8 dollar een grote kamer met badkamer, tv en koelkast en zelfs de mogelijkheid tot een ontbijt op bed waar ik dan ook natuurlijk goed gebruik van heb gemaakt!

De 2e dag wilde ik naar Imperial City gaan, de vroegere hoofdstad van Vietnam en de grootste toeristische trekplijster van Hue. Ik ben natuurlijk al slecht in de weg vinden in Nederland, dus in de verwarrende steden in Vietnam is dat nog eens een stuk erger. Gelukkig zijn de locals vaak heel vriendelijk en wijzen me (meestal) de goede richting op.

Deze keer sprak ik een heel aardige man aan die toevallig een leraar was en heel goed Engels sprak. Wat nog leuker was dat deze man veel familie in Nederland had en hij was helemaal blij toen hij hoorde waar ik vandaan kwam. Hij stelde voor om mij weg te brengen om te gaan sightseeing, en dat hij me na een tijdje weer zou ophalen om wat te gaan eten en drinken.

Imperial City was wel leuk, maar ik heb echt het gevoel dat ik genoeg tempels en oude gebouwen heb gezien de laatste maanden, deze ziekte wordt ook wel tempelmoeheid genoemd...

De man van een jaar of 60 reed ons naar een straatje waar het streetfood weer heerlijk was, me mochten zelf onze springrolls in elkaar rollen, wat me steeds beter afgaat nu ik de kunst van het eten met stokjes al veel beter beheers dan een paar weken terug. Na 3 biertjes en gezellig gepraat over vanalles en nog meer, was het weer tijd om huiswaarts te keren.

Ik vond dat ik wel genoeg van Hue had gezien, dus de volgende dag ging ik op goed geluk naar het treinstation om te proberen een ticket te kopen voor de nachttrein richting Hanoi de hoofdstad. In elk boek en elk forum wat ik heb gelezen werd gezegd dat je dagen van tevoren een ticket moet boeken om kans te hebben dat je de nachttrein in kon.
Blijkbaar had ik mazzel want ik kon zonder problemen de volgende trein pakken naar Hanoi, wat een flinke reis zou worden aangezien we om half 3 s'middags vertrokken en rond een uur of 5 s'morgens in Hanoi zouden aankomen.

Ik deelde de cabine waar 4 mensen in konden slapen met een Vietnamese man. Mijn Vietnamees was beter dan zijn Engels dat zegt genoeg denk ik.
Toen ik mijn Ipod uit mijn tas haalde zag ik hem gebaren dat hij dat ook wel eens wilde proberen. Ik denk dat de man een boer of zoiets was, want in de grotere steden hier zie je overal mensen met smartphones en Ipads rondlopen. Toen ik mijn Ipod terugkreeg waren de helft van mijn apps verwijdert en hij bleek te hebben geluisterd naar Guus Meeuwis en Blof, ik was benieuwd wat hij ervan vond maar dat gaat wat lastig met zo een grote taalbarriere.
Na de diefstallen eerder deze maand ben ik toch een beetje bang om te gaan slapen, maar gelukkig stapte de man na een paar uur uit zodat ik de hele cabine voor mezelf had, wat een luxe!

Na een slapeloze nacht om 5 uur aangekomen in het ijskoude en pikdonkere Hanoi. Ik heb maar meteen een taxi genomen naar het backpackers hostel en daar een dorm geboekt aangezien de single rooms in Hanoi al snel tegen de 20 dollar aanlopen wat toch iets boven mijn budget is.

Al snel een Australier en een Ier leren kennen in de dorm, en met deze jongens s'middags al lekker aan het bier gegaan. Bij het eten kwam er een Amerikaanse vrouw bij en met zijn vieren zijn we op de hoek van een straat aan het zelfgebrouwen bier(bia hoi) gegaan wat in Vietnam erg goed te drinken is en ook weer zeer goedkoop (5000 dong dus ongeveer 20 cent). Na de nodige biertjes ging de winkel/bar om half elf al dicht wat blijkbaar vrij normaal is in Hanoi. Gelukkig had ik nog een geniale ingeving om een fles water te kopen, wat vandaag erg fijn was omdat de kater flink meeviel!
Na weer goed te zijn verdwaald, wat in Hanoi heel normaal is door al de straatjes en smalle wegen, eindelijk aangekomen in het hostel en ik was zo kapot dat ik binnen 5 seconden in een diepe slaap belandde.

Vandaag een city tour gedaan met een groep van het hostel, Hanoi is een mooie stad maar ik denk dat het in de zomer echt veel mooier en leuker als dan nu in de winter. Tijdens de tour kwamen gingen we een smal straatje in waar de gids stopte. Het bleek een stalletje te zijn waar de Vietnamese zelf ontbijten.
Het ontbijt was ongeboren eend wat werd gekookt. Ik was als enige van de groep die dit wel wilde proberen. Bij het openen van het ei kon je de foetus zien liggen. Nu ik toch zat wilde ik het toch wel proberen, tot groot afzien van de rest van de groep. De smaak was een beetje apart maar zeker niet vies, ik ben blij dat ik het heb gegeten want hoevaak wordt er nou zoiets aangeboden in Nederland?

Zo dadelijk ga ik een tour van twee dagen boeken richting het zeer bekende Halong Bay. Als het maar in de buurt komt van hoe de foto's eruit zien wordt het genieten!

Zo dat was weer een heel verhaal:). Ik hoop dat er nog mensen zijn die het allemaal lezen.
Het is ook raar om te bdenken dat ik over een maand alweer in Nederland ben, de tijd gaat erg snel moet ik zeggen!

Until next time!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Lex

Ik ga op 11/11 eindelijk mijn langverwachte reis maken naar Azië! Te beginnen in Bangkok-Thailand, waarna de reis verder gaat naar nog onbekende bestemmingen. Ik heb er heel veel zin in en hoop er veel te leren, te zien en te doen! Op deze pagina zal ik proberen om af en toe wat verslagen te schrijven en foto's te plaatsen.

Actief sinds 30 Sept. 2012
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 7528

Voorgaande reizen:

11 November 2012 - 05 Februari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: