Slowboat over de Mekong river - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Lex Westelaken - WaarBenJij.nu Slowboat over de Mekong river - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Lex Westelaken - WaarBenJij.nu

Slowboat over de Mekong river

Door: Lex van de Westelaken

Blijf op de hoogte en volg Lex

03 December 2012 | Laos, Luang Prabang

Hallo:).

Na mijn vorige verslag ben ik opgehaald door een busje om me naar de grens met Laos te brengen en daar een nachtje te slapen en de dag erna met de slowboat naar de grens te brengen.

De bus zou eigenlijk om een uurtje of 10/11 in Huay Xai aankomen, de grensovergang. Maar blijkbaar was het de eerste keer dat onze chauffeur deze route ging rijden, en uiteindelijk kwam ik om half 2 s'nachts aan in mijn guesthouse. Wat erg fijn is als de dag erna de wekker weer om half 7 gaat om te ontbijten...

De volgende dag dus lekker brak wakker, en werden we met een busje naar de slowboat gebracht. Het woord slowboat zegt eigenlijk al wat het is, een boot die vrij langzaam over de Mekong rivier gaat, wat absoluut geen ramp is want de natuur langs deze route is echt de mooiste die ik ooit heb gezien!

Natuurlijk was ik bij de douane weer eens in de problemen omdat ik mijn arrival kaart was kwijt geraakt, dus ik mocht weer een nieuwe gaan invullen door een beambte lief aan te kijken een " fooi" van 100 baht te geven (ongeveer 3 euro). Daarna wel een nieuwe mooie stempel in mijn paspoort gekregen die hopelijk over 2 maanden lekker vol zit.

De eerste etappe ging van Huay naar Pek Beng en duurde zo'n 6 uur. De trip ging vrij voorspoedig en heb me dan ook goed vermaakt langs een paar Amerikanen. S' avonds lekker uit eten geweest met een apart groepje. 3 Duitse vegatariers, een Duitse boer, een Chinese tourguide en een Amerikaanse weedteler uit Californie. Erna nog met wat Laobeer naar de rand van de Mekong rivier gelopen en daar nog wat zitten praten, prima avondje dus!

De dag erna stond de langere etappe op het programma van ongeveer 8/9 uur. Samen met mijn ereader en het uitzicht was dit eigenlijk ook zo voorbij gelukkig. S'avonds op zoek gegaan naar een goed hostel of guesthouse, wat meteen opviel dat het eten in Laos wel goedkoper is als in Thailand, maar de overnachtingen zijn meestal toch wel wat duurder, al is het wel heel lekker om een keer een warme douche te hebben!

Besloten om samen met het Chinese meisje een kamer te delen, wat goed te doen is qua ruimte. Ook het eten hier is echt heerlijk en pittig. En ik heb eindelijk geleerd om met stokjes te eten, wat wel handig is hier in Azie!

Ook in Luang Prabang was weer een festival. Ze vertonen de hele week films uit Laos, met meestal wel Engelse ondertitelingen. Gisteren naar een dramatisch slechte komedie wezen kijken, maar de locals lagen toch na elke grap allemaal in een deuk.

Ik ga zo proberen om een nachtbus te regelen naar Vientaine, en van daaruit visums regelen voor Vietnam en Cambodja, die landen wil ik de komende 5/6 weken ook nog gaan aandoen voordat ik de laatste weken weer naar Thailand ga om te leren duiken en nog een beetje te feesten:).

Foto's zet ik op mijn Facebook account omdat deze hier veel sneller oploaden dan op mijn blog. http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10200159349252338.195043.1409400753&type=3

Houdoe!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Lex

Ik ga op 11/11 eindelijk mijn langverwachte reis maken naar Azië! Te beginnen in Bangkok-Thailand, waarna de reis verder gaat naar nog onbekende bestemmingen. Ik heb er heel veel zin in en hoop er veel te leren, te zien en te doen! Op deze pagina zal ik proberen om af en toe wat verslagen te schrijven en foto's te plaatsen.

Actief sinds 30 Sept. 2012
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 7533

Voorgaande reizen:

11 November 2012 - 05 Februari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: