Sawadie - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Lex Westelaken - WaarBenJij.nu Sawadie - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Lex Westelaken - WaarBenJij.nu

Sawadie

Door: Lex van de Westelaken

Blijf op de hoogte en volg Lex

07 December 2012 | Laos, Vientiane

Goedeavond/middag!

Hier in Laos is gaat nog steeds goed. Tussen 10 en 4 is het wel enorm warm een graadje of 35, maar dan probeer ik hetzelfde te doen als de locals: zo min mogelijk.

Vanuit Luang Prabang ben ik eerst in 6 uur naar Vang Vieng gereden met de bus. De afstand was niet eens zo heel ver, maar aangezien we dwars door de bergen moesten zigzaggen ging het allemaal niet zo heel snel. Tijdens deze rit een meisje uit Tsjechie leren kennen en daar dan ook de dagen in Vang Vieng mee doorgebracht.

Vang Vieng staat vooral bekend om het tuben. Dat is heel simpel gezegd gewoon jezelf in een rond bond (tube) laten afdrijven van een rivertje en dan onderweg staan allemaal kroegen en barren waar je jezelf kan laten volgooien met alcohol en drugs.

Dit hele idee van zuipen leek me wel wat. Tot ik in de bus van dat meisje te horen kreeg dat het nogal gevaarlijk kan zijn en dat er vorig jaar bijna 30 mensen zijn gestorven.... Na wat research bleek ze gelijk te hebben. De regering van Laos houd dit geheim omdat er ongelooflijk veel geld in omgaat voor het land.

De stad Vang Vieng zelf stelde niet veel voor, maar ik heb wel geslapen in het mooiste en bijna goedkoopste huisje tot nu toe. Het was een soort bungalow boven de rivier met een eigen tv, een groot bed en een super schone badkamer voor maar 6 euro!

Waar je bij de tempels en culturele dingen in Azië vooral Fransen, Duitsers en Nederlanders ziet en hoort, zat Vang Vieng helemaal vol met Amerikanen, Britten en Australiërs. Ik vond het hele gebeuren in Vang Vieng dan ook niks aan en heb zo snel mogelijk een bus ticket geboekt naar de hoofdstad van Laos, Vientiane.

De busreis zou een uurtje of 3/4 duren maar natuurlijk ging er weer iets mis:). Na een uur of 2 werd er gelukkig van bus gewisseld omdat de bus waar we inzaten om de haverklap afsloeg en erna weer een minuut of 10 moest worden warm gedraaid. Deze buswissel kwam me helemaal niet slecht uit omdat naast me een enorme Duitser zat die meer weg had van een worstelaar dan van een toerist, ik werd dus een beetje fijngeplet door deze Duitse Hulk Hogan en na de wissel had ik snel een plekje helemaal achterin de bus te pakken waar ik bijna languit kon gaan liggen, heerlijk!

Bij aankomst in Vientiane werden we gewoon middenin de stad gedropt door de bus wat niet heel super was. Al snel een tuktuk gevonden die me naar de Mekong rivier kon brengen waar de meeste en beste guesthouses zijn. Met veel mazzel had ik nog het laatste bed kunnen bemachtigen in een dormatory(slaapzaal) waarna het guesthouse helemaal volzat.

Die dag (gisteren) voelde ik me niet echt lekker dus even wat gegeten en op de nog op de bodem van de Mekongrivier gelopen, tijdens het droog seizoen kun je naar de andere kant van de stad lopen waar normaal allemaal water is, en snel mijn bed ingegaan met een boek.

De stad zelf doet veel aan Frankrijk denken wat ook niet zo raar is omdat het een Franse kolonie is geweest. In elke straat zijn wel winkeltjes waar je croissants en baguettes kan kopen, welke eigenlijk best goed smaken!
Wat wel jammer is dat ze nergens fruitshakes verkopen zoals in Luang Prabang, deze shakes waren zo lekker, ook doordat het fruit wat ze gebruiken net van het land komt en dus erg vers is.

In de middag nog even een voetbalwedstrijdje gekeken op een veldje en op tv in een restaurant, maar ik denk dat het eerste van Gerwen nog wel hier mee kan doen om het kampioenschap, het niveau stelt echt helemaal niks voor. Sterker nog ik denk dat ik de Messi van Laos kan worden als ik hier nog een tijdje blijf...

Na weer een nacht slecht slapen, snurkende en dronken mensen om je heen is niet echt ideaal, maar een nieuw guesthouse opgezocht. Nu zit ik een klein kamertje met een alleen een bed, maar wel lekker rustig en hopen dat ik hier wel een beetje kan slapen.

Morgen ga ik alweer verder naar het zuiden toe met een lokale bus dus ik ben benieuwd. De reis gaat naar de Kong Lo grotten die erg indrukwekkend moeten zijn.

Lah gorn!

  • 07 December 2012 - 16:07

    Lisanne:

    Hoi lex,

    Super tof je verhaal. Had een paar dagen geleden op fb het artikel gelezen wat je er op had gezet over dat drankfestijn in dat dorp.
    Misschien waren oor dopjes wel handig geweest, of je gaat zelf gewoon zo hard snurken dat iedereen wakker wordt en dus automatisch stoppen met snurken.
    Heel veel plezier Lex! Ik kijk uit naar het volgende verhaal.
    groetjes!

  • 07 December 2012 - 20:33

    Jasper :

    Yo Lex,

    Normaal lees ik die reisverhalen niet, maar het is een goed tijdverdrijf tijdens gtst waar lisanne naar kijkt :) Zelfs toen lisanne in Malawi zat, las ik niet alles. Maar het is wel leuk om het zo te lezen. Vind het mooi dat je daar die avonturen meemaakt. Zou ik ook wel willen!

    Hier sneeuwt het lekker en kan het vannacht tot -17 graden gaan vriezen. Helemaal geweldig! Verder mis je niet zoveel hier in Nederland. Reden genoeg om lekker te genieten daar.

    Ga je trouwens wel iets van drugs proberen daar? Altijd gedacht dat het behoorlijk strafbaar is met 737373 jaar gevangenisstraf samen met 14 anderen in een kamertje.

    Als het lukt, kan je dan een aantal foto's uploaden? Had al een aantal gezien op facebook en het zag er mooi uit


    Jasper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Lex

Ik ga op 11/11 eindelijk mijn langverwachte reis maken naar Azië! Te beginnen in Bangkok-Thailand, waarna de reis verder gaat naar nog onbekende bestemmingen. Ik heb er heel veel zin in en hoop er veel te leren, te zien en te doen! Op deze pagina zal ik proberen om af en toe wat verslagen te schrijven en foto's te plaatsen.

Actief sinds 30 Sept. 2012
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 7530

Voorgaande reizen:

11 November 2012 - 05 Februari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: