Relaxen op 4000 islands - Reisverslag uit Don Không, Laos van Lex Westelaken - WaarBenJij.nu Relaxen op 4000 islands - Reisverslag uit Don Không, Laos van Lex Westelaken - WaarBenJij.nu

Relaxen op 4000 islands

Door: Lex van de Westelaken

Blijf op de hoogte en volg Lex

13 December 2012 | Laos, Don Không

Het is alweer bijna een week geleden sinds mijn laatste blog, en er is weer veel gebeurd hier in Laos dus laat ik maar weer eens wat typen.

Na mijn laatste blog heb ik een busticket gekocht naar de Kong Lor grotten. Deze 7.5km lange grotten zouden een van de mooiste grotten van Azie moeten zijn, en dat waren ze ook!

De busrit ging redelijk soepel (6 uurtjes) en al snel kwamen we aan in een klein dorpje 1km van de grotten vandaan. Het toerisme had pas net een voet aan de grond gekregen hier, dus de kamers waren nog vrij nieuw, goedkoop maar helaas ook gehorig.

We kwamen vrij laat aan en dus te laat om nog dezelfde dag naar de grotten te gaan. Gelukkig was ik niet de enige die de grotten wilde gaan bekijken. Uiteindelijk gingen we met een man of 10 deze en de avond erna gezellig uit eten in een restaurantje waar je heerlijk kon eten voor 3 euro:).

De dag erna om 9 uur verzameld om met zijn alle naar de grotten te gaan. In groepjes van 3 werd je in een boek gezet, met dan 1 stuurman achterop en 1 man voorop die meehielp om licht te schijnen omdat het natuurlijk pikkedonker was in de grotten.
Ik ging uiteindelijk samen met twee Zweedse zusjes het bootje in. Onderweg moesten we af en toe het bootje uit en het water in om mee te helpen duwen zodat we weer verder konden. De grotten waren echt enorm groot en soms wel een meter of 25 hoog. Het mooiste uitzicht was toen we de grotten uit gingen en er dus licht naar binnen scheen.

S'avonds dus weer gezellig gegeten met zijn alle, ook met een groep mensen uit Thailand die een paar dagen op vakantie waren in Laos. Erg gezellig!

De dag erna samen met een koppel uit Slovenie en een Amerikaan verder naar het zuiden getrokken. Deze mensen waren al bijna 2 jaar onderweg en hadden al de hele wereld gezien. Ze hadden dan ook de mooiste verhalen te vertellen bij het eten in Tha Khaek.

Dag erna met zijn alle weer verder getrokken omdat er bar weinig te doen was in het stadje. De volgende stop werd Pakse, wat weer 5 uur in de bus was... Blijkbaar heb ik een enorm aardig gezicht omdat waar ik ook ga zitten, alle locals komen mooi naast mij zitten. Op deze rit kwam er om 11 uur smiddags een enorm dronken man naast me zitten die maar bleef doorpraten. Ik begreep er natuurlijk niks van, mijn Lao is nog niet zo dat ik hele gesprekken kan voeren...

In Pakse weer paar Nederlandse meiden tegengekomen en daarmee gegeten. Ik besloot om de dag erna meteen weer door te gaan naar 4000 island, omdat ook in Pakse niet zo gek veel te doen was en ik was wel toe aan een dagje luieren na zoveel in de bus te hebben gezeten.

Dag erna weer mooi om 6 uur eruit om mijn bus te pakken naar de eilanden. In de bus kwam ik een koppel tegen die ik overal tegenkom in Laos de laatste week. Tijdens de rit vooral met hun gepraat en zo ging de rit toch nog vrij snel.

Over 4000 islands kan ik simpel zeggen dat het bijna een paradijs is. Je hebt 3 eilanden waar je kan slapen. Ik heb gekozen voor het kleinste en rustigste, en heb daar geen spijt van! Ik heb nu voor 50,000 kip een kamertje naast de Mekong Rivier en voor mijn deur heb ik een hangmat staan waar ik gister de hele dag in heb gelegen/geslapen.

Nu ik weer een beetje ben uitgerust ga ik morgen de grens over en op naar Cambodja. Mijn eerste stop is Kratie, waar je zeldzame dolfijnen kunt spotten en daarna gaat de weg door naar Siem Reap waar het 8ste wereldwonder te beschouwen is: Angkor Wat!

Ik ga weer even een BeerLao kopen en terug mijn hangmat in!

Veel plezier met de sneeuw daar in Nederland:)

De wifi is erg slecht hier, dus ik hoop dat ik over een paar dagen wat foto's van Laos op Facebook en misschien wel hier kan zetten.

  • 13 December 2012 - 10:29

    Manon:

    Zo te lezen vermaak jij je wel in Azië.
    Probeer te genieten van alles wat je ziet, zeker van de kleine dingen.
    Wie weet treffen we elkaar nog ergens op jouw trip.
    Niels en ik vertrekken namelijk komende maandag voor ruim 2 weken naar Thailand om te gaan proeven van de Thaise cultuur en natuur.

    Groetjes Manon

  • 13 December 2012 - 11:42

    Marja Uit Haps:

    HALLO LEX,
    Laat weer eens wat van me horen heb al je verhalen gelezen wat een indrukken allemaal!!!!!!!!
    Volgens mij ben jij "gruwelijk" aan het genieten van het land de mensen en alles wat je ziet.
    Leuke ontmoetingen met allemaal nieuwe mensen zelf je reisplan maken en weer verder...........
    Hier gaat het "gewone " leven door met school, werk, en af en toe een sneeuwvlok, jij zult ondanks je Hollandse kleur wel een vleugje bruin hebben ondertussen!!!!

    Geniet er nog van en tot het volgende reisverhaal oftewel blog.

    Groetjes Marja

  • 17 December 2012 - 17:03

    Ingrid, Ben, Ton En Truus:

    Ha Lex! Die hangmat, die klinkt mij goed in de oren :). Wat leuk om al die bekende plaatsen en namen weer voorbij te zien komen. Ik vond Siem Reap en Angkor Watt fantastisch. Als mensen ja aanraden om de route te fietsen om de tempels te gaan zien, denk daar even over na, want ik vond 12 km in de hitte toen best een uitdaging........ Leuke restaurantjes ook in Siem Reap trouwens. Hier gaat alles goed, we genieten eindelijk van de zomer in Zuid-Afrika.

    Veel reisplezier en we kijken uit naar je volgende verslag.
    Veel groetjes van ons allemaal!

  • 18 December 2012 - 13:52

    Lex Van De Westelaken:

    Ja gisteren heb ik op een fietsje met 2 versnelling de weg gevonden naar Angkor Wat, maar dat was geen succes inderdaad.. Vandaag om een luxe mountainbike een kilometer of 35 gefietst, het was heel warm maar de afstand was deze keer goed te doen op een goede fiets:).
    Zomer in Zuid Afrika klinkt ook goed!

    Ik ben nog nooit zo bruin geweest volgens mij Marja:). Over een week het strand op want mn armen en benen zijn wel bruin maar de rest nog Hollands wit, staat zo raar...

    Erg leuk manon! Ik denk dat ik pas net voor of net na de jaarswisseling weer in Thailand ben. Er is erg veel te zien in Thailand dus veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Don Không

Lex

Ik ga op 11/11 eindelijk mijn langverwachte reis maken naar Azië! Te beginnen in Bangkok-Thailand, waarna de reis verder gaat naar nog onbekende bestemmingen. Ik heb er heel veel zin in en hoop er veel te leren, te zien en te doen! Op deze pagina zal ik proberen om af en toe wat verslagen te schrijven en foto's te plaatsen.

Actief sinds 30 Sept. 2012
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 7540

Voorgaande reizen:

11 November 2012 - 05 Februari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: