Dolfijnen, wereldwonderen en katers.... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Lex Westelaken - WaarBenJij.nu Dolfijnen, wereldwonderen en katers.... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Lex Westelaken - WaarBenJij.nu

Dolfijnen, wereldwonderen en katers....

Door: Lex van de Westelaken

Blijf op de hoogte en volg Lex

21 December 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Oke nu weet ik weer waarom ik in het begin om de paar dagen een verslag schreef. Ik heb nu een week niks geschreven en weer zoveel gedaan en meegemaakt dat dit (helaas?) weer een lang verhaal gaat worden.

Laten we maar beginnen bij het begin dan:).
De laatste dag in Laos was erg relaxt met nog een tripje naar een mooie waterval en een strandje ernaast. S'middags lekker met mijn huisdier in de hangmat gelegen. De dag ervoor sprong er opeens een klein katje op me terwijl ik lekker half aan t pitten was in de hangmat, sindsdien is hij/zij eigenlijk niet meer weggegaan.

De dag erna een mooie boottrip gemaakt naar de grensovergang met Cambodja. De visumaanvraag ging ook hier weer lekker rommelig, maar na een halfuurtje had ik dan toch de benodigde stempels weer in mijn boekje staan.

Het vreemde in Cambodja is dat je uit de meeste ATM's Amerikaanse dollars haalt en dan in de bank moet gaan omwisselen voor Riel.

Waar de meeste mensen in de bus rechtstreeks naar Siem Reap gingen, wat een reis van 13 uur betekende, had ik besloten om eerst nog een stop te maken in Kratie. Ook had ik gelezen dat hier wat dolfijnen konden worden gespot en dat trok ook mijn interesse. Meteen na aankomst in het guesthouse werd me een tripje aangeboden door de erg aardige eigenaar van het guesthouse naar het meer waar deze dolfijnen leefden. Na een paar uur op het meertje te hebben rondgevaren en vele dolfijnen te hebben gezien werd het weer tijd om terug te gaan naar het stadje. Dit werd gedaan door motors, dus ik mocht weer lekker 30 min achterop een motortje zitten wat met al de gaten in de weg niet super comfortabel was.

S'avonds was het plan om ergens lekker te gaan eten, maar middenin het diner werd ik opeens nogal ziek en besloot ik naar huis te gaan wat een erg goed idee was.... Die nacht had ik een typische backpackersziekte van diarree en ik voelde me de dag erna ook nog erg slap, gelukkig had ik een vrije dag ingepland die dag!

Dag erna ging ik dan eindelijk naar Siem Reap wat vooral en eigenlijk alleen maar bekend is door de snelle doorgaan naar de tempels van Angkor Wat. Deze tempels worden ook wel de 8e wereldwonderen van de wereld genoemd. De reis hierheen is ook wel het vermelden waard. Ik werd in een klein busje geduwd samen met 17 andere mensen. Deze busjes zijn blijkbaar gemaakt voor Aziatische mensen van een lengte van 1.50 ofzo want ik zat er de hele 7 uur helemaal opgevouwen in. Het was natuurlijk wel een hele mooie belevenis (achteraf dan). Ongeveer halverwege stopte het busje er opeens mee en moesten we met z'n alle in de wachten bij een garage ergens in the middle of nowhere... Hier kwam opeens een ventje van een jaar of 7/8 naar me toe gelopen en begon heel verlegen in het engels van 1 naar 10 te tellen en rende toen weer snel naar z'n moeder toe, erg schattig!

Zoals overal werden we weer bij het busstation opgewacht door een groot aantal tuktuks die je voor 1 dollar naar een guesthouse kunnen brengen. meestal ben je enorm kapot na zo'n reis dus een tuktukje komt dan ook mooi uit.

De eerste dag besloot ik om een normale fiets te huren om naar Angkor Wat te gaan. Daar kocht ik een 3dagen pas omdat het complex zo enorm is dat je nooit in 1 dag een goed beeld kan krijgen van de schoonheid van de tempels.

Deze fiets bleek een grote fout te zijn. Het was een graadje of 30 en op zo'n simpele fietsje zweet je je na 5 minuten al helemaal kapot, en dan moet je nog een paar uur fietsen, geen succes dus. De tempels waren simpel gezegd enorm overweldigend en mooi. Het is ongelofelijk dat een volk zoiets kan maken, qua indruk komt het in de buurt van de piramides in Egypte.

De tweede dag naar de tempels was ik natuurlijk eigenwijs en huurde weer een fiets. Deze keer wel een mountainbike wat heerlijk was. Ik kon lekker racen en motorbikes en tuktuks inhalen en in een lekker tempo rond de tempels fietsen. Derde dag de laatste tempels bezocht en ook nu weer met open mond staan kijken naar de mooie bouwwerken.

Na de derde dag besloot ik dat het weer een keer tijd werd om eens lekker wat biertjes te gaan drinken. Eerst vond ik een heel lekker straat stalletje waar ik heb gegeten en wat heb gedronken met een stel hele aardige Duitsers, erna pakte ik een vissenmassage ( met je voeten in een bad zitten vol met kleine visje die de dode huid van je voeten en benen opeten, erna voelen je voeten echt weer als nieuw) en toen vond ik het tijd om een bar op te zoeken!
Daar ontmoette ik een stel Britten, die eerst vreemd genoeg aan mixdrankjes zaten maar erna gelukkig ook overstapten naar het bier:). Na een paar uur gingen we naar een andere kroeg we een stel meiden tegenkwamen. Het waren Nederlandse meiden uit Budel wat erg leuk was om weer een keer gewoon Nederlands te kunnen spreken in plaats van Engels/Duits.

Het was denk ik een mooie avond want de dag erna werd ik wakker met een flinke kater en had ik me bijna verslapen voor mijn bus naar Phnom Penh! Gelukkig viel mij kater nog redelijk mee en kon ik mijn ontbijt binnenhouden. De reis was weer een uur of 6 maar ik denk dat ik gewend raak aan de reizen en de wegen hier want het de tijd leek om te vliegen.

De dag dat ik aankwam hier (gisteren) heb ik weinig bijzonders gedaan behalve een beetje rondgelopen en weer goed gegeten bij een straat stalletje.

Vandaag ben ik met dezelfde motorrijder die me naar het guesthouse heeft gebracht, naar de killingfields en het genocide museum geweest. S'morgens vroeg hij me of ik misschien wilde gaan schieten met echte wapens. Ik wilde dat wel eens proberen dus een half uurtje laten stond ik opeens met een M16 te schieten op een paar meloenen... Een hele belevenis moet ik zeggen en erg cool.

Erna naar de killingfields geweest waar in de jaren '70 zo enorm veel mensen zijn vermoord wat een beetje doet denken aan de concentratiekampen in de 2e Wereldoorlog. Na een uurtje te hebben rondgelopen in het genocide museum werd ik een beetje depressed van al dat menselijk leed dat ik het wel had gezien en maar snel ging eten in de stad.

Hier in Cambodja en ook in Laos staan overal pooltafels in hotels guesthouses en in bars. Ik besloot ook maar een potje te gaan spelen en na een tijdje kwam een ventje van een jaar of 13 naar me toe en daagde me uit voor een paar dollar. En natuurlijk verloor ik weer...

Zoals ik al zei dit is weer een heel boekwerk geworden! Mijn plan is om overmorgen naar Sihanoukville te gaan en om daar kerst te gaan vieren aan het strand:). Daarna ga ik waarschijnlijk door naar Vietnam als ik tijdig mijn visum kan regelen. Dan ben ik rond de 15e weer terug in Bangkok omdat dan waarschijnlijk een vriend van me komt (Fabian) en dat we daarvan uit nog de stranden in het zuiden van Thailand gaan verkennen en nog wat feestjes afgaan:). Heb er zin in!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Lex

Ik ga op 11/11 eindelijk mijn langverwachte reis maken naar Azië! Te beginnen in Bangkok-Thailand, waarna de reis verder gaat naar nog onbekende bestemmingen. Ik heb er heel veel zin in en hoop er veel te leren, te zien en te doen! Op deze pagina zal ik proberen om af en toe wat verslagen te schrijven en foto's te plaatsen.

Actief sinds 30 Sept. 2012
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 7534

Voorgaande reizen:

11 November 2012 - 05 Februari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: